koleje

Wiadukt nad Regalicą - Koleje Mało kto wie, że w Szczecinie mamy zabytek na skalę światową. Chodzi tutaj o wiadukt kolejowy umożliwiający przeprawę kolejową nad Regalicą. Jak się okazuje - jest to jedyny działający, zwodzony wiadukt kolejowy w Europie. Szczeciński wiadukt swoją historią sięga czasów przedwojennych. Wtedy to wiadukt wybudowali niemieccy budowniczy podczas tworzenia linii kolejowej Wrocław - Szczecin. Przez dziesiątki lat wiadukt przechodził kolejne przebudowy - łącznie z całkowitą rekonstrukcją (został niemal doszczętnie zniszczony podczas działań wojennych w 1945 roku). Piecioprzęsłowy most ma długość blisko 250 metrów. Co ciekawe, ostanie zwodzone przęsło pozbawione jest trakcji elektrycznej, a przejazd pociągu elektrycznego przez to przęsło odbywa się za pomocą siły rozpędu. Będąc w Szczecinie na pewno warto wybrać się do dzielnicy o nazwie Podjuchy i obejrzeć to arcydzieło kolejowych konstrukcji. Gryficka kolej wąskotorowa jest jedną z głównych atrakcji polskiego wybrzeża. Turyści przebywający w okolicach Rewala nie mogą przegapić możliwości wycieczki uroczą kolejką ciągnięta przez prawdziwy parowóz. Kolejka łączy miejscowości Gryfice i Rewal. Po drodze mija kilka niezwykle ciekawych miejscowości, między innymi Niechorze. Warto zapoznać się także z miejscowością Trzęsacz i legendarnymi już ruinami kościoła. Kościół ten stoi na skraju potężnego klifu. Niezwykle barwna jest sama historia losów średniowiecznej świątyni. W biegiem lat morze zabierało Trzęsaczowi kolejne metry kwadratowe powierzchni powodując, że mury kościoła - początkowo stojące w odległości 200 metrów od morza - runęły z klifu tonąc w głębinach morza Bałtyckiego. Warto również ... Podróżować wedle szlaków Sposobów na spędzenie miłych wakacje mamy całe setki. Niektórzy z nas bazują na starych sprawdzonych metodach, inni z kolei szukają nowości i świeżych doznań. Samo jeżdżenie od miasta do miasta, od krainy do krainy i zwiedzają. W tym wszystkim musi być jednak jakiś plan. Lepiej nie pozostawiać naszych wczasów i turystycznych zmagań losowi i przypadkowi. Najlepiej, jeżeli wakacje sobie wcześniej zaplanujemy. Jednym z ciekawszych pomysłów jest tworzenie sobie indywidualnych szlaków. Jeśli jesteśmy fanami architektury, to dla przykładu możemy sobie zorganizować wycieczkę szlakiem zabytkowych, drewnianych kościołów w Małopolsce, lub tez podążać śladem polskich latarni na nadbałtyckim wybrzeżu - od Trójmiasta do Świnoujścia. Równie ciekawym pomysłem jest wyprawa związana ze zwiedzaniem obiektów fortecznych z okresów dwóch wojen światowych, w naszym kraju jest ich sporo, przy tym wiele z nich wciąż znajduje się w doskonałym stanie. Fani technologii i rozwoju komunikacji mogą podążać szlakiem największych zabytków kolejnictwa. Historia kolejnictwa w Polsce jest szalenie bogata. Pamiętajmy, że transport kolejowy zaczął stawać się popularnym w czasach, kiedy nasz kraj znajdował siew niewoli. Trzech rożnych zaborców dysponowało wówczas zupełnie innymi możliwościami finansowymi i innymi technologiami. Każdy z zaborców na swój sposób inwestował w kolej w Polsce. Dziś mamy całkiem niezłą spuściznę. Nasze zabytki kolejnictwa prezentują się dużo bardziej okazale, niźli dzisiejsze Polskie Linie Kolejowe i ich rozmaite spółki. Pociągami dzisiaj trudno podróżować komfortowo, wagony są śmierdzące, zniszczone i brudne. Nie mniej kiedy wybieramy ...
Katalog podstron