SZTUKA W OKRESIE OSMAŃSKO-TURECKIM

Kraje miasta i społeczności Turcy wnieśli do Stambułu własną formę sztuki. Najstarsza tureckie budowle wyrosły z tradycji muzułmańskich. Na czoło wysuwają się meczety, czyli świątynie muzułmańskie. Największe budowle kultowe noszą zaś nazwę cami. Zwane też one są meczetami kultowymi. Stanowią one największą część całych kompleksów architektonicznych. Przed wejściem do świątyni mieści się do świątyni mieści się dziedziniec na środku, którego stoi fontanna, przeznaczona do rytualnych ablucji. Podium przylegające do ściany meczetu wyznacza miejsce modłów. Stambulskie meczety zorientowane są dokładnie w kierunku południowo-wschodnim, w stronę Mekki. Z meczetami sąsiadują: szkoły, szpitale, kuchnie, gospody dla kupców. Rozkwit tej architektury przypada na XVI wiek i łączy się z imieniem największego architekta doczesnych czasów Snopa. Oznacza się on niespożytą energią twórczą. Wybudował i zaprojektował 298 różnych budowli. Do trzech wybitnych jego dzieł należą meczety Sehzadę Camii Suleymaiye Camii oraz Kaseki Camii. Jego dzieła odznaczają się niezrównaną harmonią formy i monumentalnymi rozmiarami. Wzniósł on architekturę osmańską na szczyty. Wykształcił wielu zdolnych uczniów, którzy kontynuowali jego osiągnięcia.

Czy współczesna sztuka i architektura muszą szokować?Centrum Pompidou to nowoczesny budynek ze szkła i stali, zbudowany w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku, w którym mieści się Muzeum Sztuki Współczesnej oraz ogromna biblioteka, gromadząca zbiory na wszelkich możliwych nośnikach informacji ( od książek i czasopism po filmy i nagrania muzyczne). Dostępność zbiorów, ciekawe ekspozycje, bezpretensjonalna atmosfera intelektualnego komfortu sprawiają, że jest ono tłumnie odwiedzane przez studentów i młodzież. Jednak funkcjonalność gmachu nie do końca usprawiedliwia jego estetykę, która przez wielu uważana jest, za co najmniej, wątpliwą. Bryła budynku opleciona jest kilometrami rur, galerii, schodów, gdyż wszystkie systemy funkcjonalne: komunikacyjne, wentylacyjne, grzewcze znajdują się na zewnątrz i stanowią element elewacji. Wszystko to w jaskrawych, intensywnych kolorach. Dlatego też, wśród co bardziej złośliwych Paryżan Muzeum Sztuki Współczesnej określane jest jako Muzeum Hydraulika i czasami trudno się dziwić ich ironii. Ale o gustach się przecież nie dyskutuje.


Tagi: muzeum, sztuka, architektura
Katalog podstron